ORIENTASI STRATEGI DAN ANALISIS KINERJA PADA INDUSTRI TAS DAN KOPER (INTAKO) TANGGULANGIN

Muchamad Yusuf Arifiyanto

Abstract


This  study  aims  to  determine  the  orientation  of  the  strategy  and  performance  in industrial bags and suitcases Tanggulangin (INTAKO). This is a descriptive qualitative research that aims to provide profound data regarding the co mpetitive advantage which is owned by craftsmen bags and suitcases Tanggulangin with Generic Strategies Porter approach. The number of respondents in this study were 31 respondents which all artisans bags and suitcases that were INTAKO Tanggulangin region. In this study used a test of credibility for testing the validity of the data. The test of the credibility of the data is done by triangulation. The results showed that the strategy of choice craftsmen bags and suitcases Tanggulangin is a low-cost strategy. Low-cost strategy is also a strategy that gives the highest performance results when viewed from the side of profit and sales. Differentiation strategy provides a high level of sales but not matched by a commensurate profit results. Focus strategy does not provide a significant impact on profit and sales kierja craftsmen Tanggulangin bags and suitcases.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui orientasi strategi dan kinerja pada industri tas dan koper Tanggulangin (INTAKO). Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif yang bertujuan untuk mendapatkan data mendalam mengenai keunggulan bersaing yang dimiliki pengrajin tas dan koper Tanggulangin  dengan pendekatan Strategi Generik Porter. Jumlah responden dalam penelitian ini sebanyak 31 responden yang seluruhnya merupakan pengrajin tas dan koper yang berada dikawasan INTAKO Tanggulangin. Pada penelitian ini digunakan uji kredibilitas untuk menguji keabsahan data. Adapun uji kredibilitas data dilakukan dengan triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan strategi yang  menjadi  pilihan  pengrajin  tas  dan  koper  Tanggulangin  adalah  strategi  biaya rendah. Strategi biaya rendah juga merupakan strategi yang memberikan hasil kinerja tertinggi jika dilihat dari sisi profit dan penjualan. Strategi diferensiasi memberikan tingkat penjualan yang tinggi namun tidak diimbangi dengan hasil profit yang sepadan. Strategi fokus tidak memberikan dampak yang signifikan terhadap kierja profit dan penjualan pengrajin tas dan koper Tanggulangin.

 

Keywords  : Strategy, Competitive  Advantage,  Performance,  Industry  Bags  and Suitcase  Strategi, Keunggulan Bersaing, Kinerja, Industri Tas dan Koper


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.